A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat az Európai Unió Safer Internet Programjának magyarországi konzorciumvezetője
(Fotó: NGYSZ)
1. A távoktatás semmit nem módosít az internet használatának jogi szabályozásán. Vagyis az iskola és a pedagógusok kötelesek a gyerekek személyiségi jogait tiszteletben tartani és védeni, a gyerekek személyes adatait ennek szellemében kezelni.
2. A pedagógusnak jogában áll a tanulóktól a tanulással összefüggő adatokat kérni, velük dolgozatokat íratni a távoktatás keretén belül. Ugyanakkor a gyerekek által beküldött anyagokat rövid időn belül írásban kell értékelniük, majd törölniük kell azokat a saját, vagy az iskola számítógépéről. Fokozottan vonatkozik ez a törlési kötelezettség a gyermekeket megjelenítő videókra.
3. A tanulókkal kapcsolatos személyes adatok kezelésére továbbra is csak célhoz kötötten, az oktatás érdekében van lehetőség. A pedagógusokat a tanulókkal kapcsolatosan a távoktatás körülményei között is változatlanul terheli a nemzeti köznevelésről szóló törvényben meghatározott titoktartási kötelezettség.
4. Az iskolának és a pedagógusoknak szigorúan figyelniük kell arra, hogy az általuk használt informatikai eszközök biztonsága megfelelő szintű legyen, és ne veszélyeztessék az ezeken tárolt személyes adatok biztonságát és a távolléti oktatás rendelkezésre állását.
5. A távoktatás elsősorban interaktív tanórákat jelent, ahol a gyerekek és a pedagógusok között a használt platformon kölcsönös kapcsolat alakul ki. A házi feladatok egyszerű kiosztása és a beküldött anyagok leosztályozása még nem távoktatás.
6. Az iskola és a pedagógusok ezért olyan interaktív platformokat használjanak, amelyek a gyerekek számára könnyen elérhetőek és kezelhetőek. Ezek használatát világosan el kell magyarázni, le kell írni a gyermekeknek és szüleiknek.
7. A platform kialakításához szükséges, esetlegesen előforduló regisztrálási díj nem terhelhető a tanulókra, annak befizetéséről az iskola gondoskodjék.
8. Nem kerülhet hátrányos helyzetbe az a gyermek, akinek családjában nincs, vagy nincs elegendő informatikai eszköz, és ezért nem tud a távoktatásban megfelelően részt venni. Az iskoláknak gondoskodniuk kell arról, hogy ezekkel a tanulókkal a lehetőségekhez igazodó gyakorisággal, ha más módon is, de mindenképp tartsák a kapcsolatot.
9. Az iskoláknak – az adatvédelmi jogszabályok betartásával – fel kell mérniük és nyilván kell tartaniuk a tanulók informatikaieszköz-ellátottságát. A tanulók otthonában rendelkezésre álló informatikai eszközök mennyiségét és minőségét az iskolák összesítsék, és ezeket az összesített adatokat a tanulók neve nélkül írásban küldjék meg az iskola fenntartójának és az EMMI-nek. Erre azért van szükség, hogy a döntéshozók világos képpel rendelkezzenek a tanulók eszközellátottságáról – és ezzel a digitális oktatás valós lehetőségeiről, valamint a szükséges segítségnyújtás nagyságrendjéről is
10. Tisztességes szabályokat kell alkotni és méltányos bánásmódot kell alkalmazni azon gyermekek esetében, akik önhibájukon kívül nem képesek szigorúan betartani a követelményeket.
11. Ösztönözni kell a gyermekeket, hogy hajtsák végre feladataikat, és tegyenek meg mindent az ésszerűség határain belül, hogy a jelenlegi helyzetben teljes mértékben kihasználhassák az ebből származó előnyöket.
12. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a gyermekek az életkoruknak és egyéni képességeiknek megfelelő feladatokat kapják, kihasználva a távolléti oktatás adta új lehetőségeket.
13. Azok a kisebb vagy gyengébben felszerelt iskolák, ahol hiányzik a megfelelő informatikai háttér, szintén figyelembe kell hogy vegyék az oktatásnál a saját lehetőségeiket. Nekik a meglévő eszközeikkel kell mindazt megtenniük, ami tőlük telik, és jelezniük kell a fenntartóik felé felszereltségük hiányosságát.
14. A távolléti digitális oktatás újszerű normákat kíván meg fenntartó, iskola, tanár, gyermek és szülő között. Az online etikett kialakítása és ismertetése a tanár és az iskola, valamint a fenntartó feladata. A szabályok betartatása viszont a gyermek, a pedagógus és a szülő közös felelőssége (figyelembe véve a gyermek korlátolt felelősségét).
15. A kialakult helyzet mind az iskola, mind a pedagógusok, mind a gyerekek, mind a szülők számára szokatlan és nehéz. Gyors technikai váltást igényel, újfajta időbeosztást, több szülői aktivitást, fokozott önállóságot és lelkierőt és kitartást. Csak úgy lehet jól együttműködni ebben a megváltozott rendben, ha tudomásul vesszük, hogy ez mindenkit egyformán érint.